Двохмасовий маховик: стук, як перевірити, чому він ламається

ДММ, DMF, ZMS – різні назви одного і того ж агрегату, двохмасового маховика. А ще, це одна із самих проблемних деталей сучасних автомобілів. Тому що коштує дорого, виходить із ладу несподівано і безповоротно. Давайте розбиратися з тим, навіщо вони взагалі з’явилися, що заважає їм працювати і як визначити проблеми з маховиком.

Двохмасовий маховик

Для чого потрібен маховик

Що взагалі таке маховик і де він використовується? Це деталь системи зчеплення у вигляді металевого диска із зубцями на торці, діаметром близько 40 сантиметрів. Маховик кріпиться до кінця коленвала двигуна та виконує дві головні функції:

  • Запуск двигуна від стартера (для цього і потрібні зуби на торці).
  • Передача крутного моменту від мотора на коробку.

Але з часом у маховиків з’явилась ще одна функція – це гасіння крутильних коливань коленвала. Власне, це привело до розділення маховиків на два типи – одномасові та двохмасові. Чому? Все досить просто. По-перше, сучасні двигуни при тих же розмірах стали видавати більше потужності – в середньому кількість кінських сил виросла десь в півтора рази. По-друге, екологічні норми теж зробили мотори ефективнішими і потужнішими, тому що повітряно-паливна суміш в них згорає повніше, створюючи менше шкідливих викидів. І по-третє, ми стали вимагати від автовиробників більшого комфорту від водіння. А це означає – менше вібрацій при роботі двигуна і перемиканні передач.

Раніше, до появи описаних вище чинників, за гасіння цю деталь для будь-якого старого автомобіля, може згадати, що в ньому є пружини. Вони і гасили коливання. Але з ростом потужності двигунів та вимог до комфорту, пружини перестали справлятися. В результаті довелось переносити цю функцію на маховик. Чому туди? Тому що провідні виробники зчеплень вирішили, що це буде найбільш ефективним рішенням. Та і альтернатив так ніхто і не запропонував.

Конструкція двохмасового маховика

Так як же працює двохмасовий маховик і чим його конструкція відрізняється від одномасового? Відповідь частково схована в термінах. Одномасовий маховик – це литий металевий диск, тобто «одна маса», котра обертається.

Двохмасовий маховик – це «дві маси», тому що він складається з двох металевих пластин. Одна прикріплена до коленвала, інша – до коробки передач. Між собою частини з’єднані підшипником, що дозволяє їм провертатися один відносно одного. Але найскладніша частина – це демпферна система, яка розташована між дисками маховика. Це набір пружин і шестерень, які знаходяться в густому масляному середовищі, усередині закритого корпусу з двох основних пластин. В результаті, коли частина, закріплена на коленвалі, починає відхилятися, вона приводить в рух пружинний механізм, який тягне за собою частину, пов’язану з коробкою передач. Все це дозволяє дуже ефективно поглинати вібрації в роботі двигуна і коробці при передачі крутного моменту.

Чому ламається двохмасовий маховик

На двохмасовий маховик багато скаржаться и це просто пояснити. Попри те, що виробники заявляють, що DMF може ходити до 200 000 кілометрів, часто він виходить з ладу раніше. Причому бувають ситуації, коли коробку зняли, комплект зчеплення замінили, і стає зрозуміло, що маховик ще побігає, але весь інтервал заміни зчеплення не витримає. А знімати коробку коштовно і краще замінити маховик зараз. При цьому коштує він дуже і дуже недешево – від 600$ і більше 1000$. Серйозний удар по гаманцю, так? Як тут не почати ненавидіти «буржуйських» інженерів, які придумали ненадійні деталі?

знос двохмасового маховика

Дійсно, двохмасовий маховик має слабкі місця і його ресурс може серйозно зменшитися, якщо ви недостатньо уважно відноситесь до свого автомобіля. Наприклад, маховики дуже не люблять, коли обороти вашого мотора знаходяться на межі «трясіння» двигуна, а ви намагаєтесь розігнатись, не понижуючи передачу. Це особливо іронічно, враховуючи що маховики самі знижують силу цієї самої «тряски», провокуючи водіїв на те, щоб вони забували понизити передачу. В принципі все, що не вписується в поняття «нормальний стиль водіння», сильніше або слабкіше вбиває двохмасовий маховик: агресивна їзда, різкі прискорення і гальмування, їзда на понижених оборотах, постійний запуск і вимикання двигуна. Все що веде до зростання кількості вібрацій маховика більше звичайного, помалу скорочує його ресурс.

Більше того, на працездатність маховика негативно впливають і несправності інших зв’язаних систем. Проблема пропусків в системі запалювання і вприскування, невідрегульована міра стискання в циліндрах, різкі вібрації через проблеми в системі зчеплення, понижена частота обертання стартера і навіть зношені подушки двигуна, що призводять до вібрацій – все це теж скорочує роботу маховика.

Як перевірити демпферний маховик

Оскільки знімати коробку та перевіряти маховик дорого і безглуздо, то діагностувати його стан треба за іншими ознаками. Крім того, не забувайте, що цей агрегат знаходиться усередині нерозбірного корпусу і візуальний огляд теж не дає 100%-го результату.

Як перевірити двохмасовий маховик

На думку інженерів компанії Sachs, одного з виробників зчеплень та двохмасових маховиків, про те, що проблеми саме з DMF, говорять наступні ознаки:

  • Вібрація під час запуску мотора, при чому навіть з поштовхами, котрі відчуваються у важелі КПП
  • М’який стук на холостих обертах двигуна
  • Важкий запуск мотору, з вібрацією або легким постукуванням
  • Вібрація під час розгону і поштовхи при підвищенні передачі
  • Вібрація після того, як ви вимкнули двигун, часто зі стуком

Провідні виробники двохмасових маховиків

Крім оригінальних DMF, на ринку присутня продукція багатьох виробників. Але ми б виділили всього трьох, кого дійсно можна назвати лідерами ринку.

LUK - всесвітньо відомий виробник деталей зчеплення з Німеччини, частина концерну Schaeffler Group. Саме інженери компанії LUK винайшли двохмасовий маховик в 1985-му році. Пропонує як самі маховики, так і комплекти зчеплення з маховиками для комплексного обслуговування КПП.

Sachsтакож потужний німецький виробник деталей зчеплення і амортизаторів, частина концерну ZF. Попри те, що в ZF поступилися першістю конкурентам в розробці DMF, сказати що чиясь продукція краще або гірше не можна. Обидві компанії виробляють достойні деталі преміум-якості, які є надійною заміною оригінальним маховикам. Більш того, часто їх маховики і стоять «в оригіналі».

Valeo – найбільший французький концерн. Їх продукцію відрізняє те, що вона може бути трохи дешевша, що з урахуванням вартості маховика, робить її більш привабливою. Відрізняє Valeo і ще один нюанс. Саме французи створили конструкційно допрацьований одномасовий маховик, який можна використати для заміни двохмасовому. Але безпека такої заміни залишається спірним питаннямі ми в інтернет-магазині Leoparts не рекомендуємо проводити такі експерименти. Тому що заміна на маховик, який не був передбачений в конструкції автомобіля, може призвести до серйозних проблем. Вібрації, які має гасити саме двохмасовий маховик, можуть зруйнувати коленвал або коробку передач.

Коли ви купуєте двохмасовий маховик потрібно звернути увагу на зчеплення, тому що ці деталі частенько зношуються разом і набагато доцільніше замінювати їх комплектом.

Читайте також: Чому скриплять гальма