Коли міняти повітряний фільтр на автомобілі

У більшості питань "коли змінювати деталь ХХХ в автомобілі" краще дотримуватись рекомендацій автовиробника. Тому що практика доводить - спроба заощадити на ресурсі "витратників" призводить до виходу з ладу більш дорогих агрегатів. Якщо хочете економити, то краще шукайте бренди, продукція яких практично не поступається якістю топовим, а коштує дешевше. Але щоб розуміти, чому вчасно змінювати фільтр так важливо і на що він впливає, давайте розбиратися у всіх нюансах.

Для чого потрібний повітряний фільтр на автомобілі

Відповідь очевидна - щоб фільтрувати повітря. Яке? Те, яке надходить у камеру згоряння автомобіля, де поєднується з паливом, підпалюється, згоряє і змушує вашу машину рухатися. Що ще є у камері згоряння? Моторна олива, яка знаходиться на стінках і забезпечує ковзання деталей шатунно-поршневої групи. Це важливо розуміти – пояснимо чому.

То навіщо фільтрувати повітря? У ньому є багато забруднень - пил, пісок, смог, пилок і т.д. Що буде, якщо вони потраплять до камери згоряння? Частково згорять, але випадуть більше осадом. На процес згоряння вони майже не впливають – із цим проблем немає. Але вони нікуди не подінуться і змішаються з оливою. В результаті замість змащування та захисту така суміш навпаки стане абразивом.

У сучасних моторах, де мінімальні зазори, і кожна дрібниця впливає на потужність і екологічні показники, чистота повітря взагалі стає критично важливою. Тому і фільтри стають дедалі технологічнішими, щоб ефективно виконувати свої завдання.

За фільтрацію повітря відповідає безпосередньо фільтрувальний елемент деталі. Але вся конструкція трохи складніша. Повітря подається через повітрозабірник, де часто вже стоять фільтри грубої очистки. Далі він подається в корпус повітряного фільтра, де відбувається процес очищення і далі очищене повітря відправляється вже у впускний колектор.

Для чого потрібен повітряний фільтр

Звідси випливає кілька нюансів.

  • По-перше, дуже важливо правильно встановити фільтр, так щоб не було зазорів і брудне повітря не могло пройти далі. За це відповідають елементи ущільнення фільтра, які повинні щільно прилягати до посадкового місця, але це відбувається тільки при коректній установці.
  • По-друге, потрібно уважно стежити за тим, щоб у деталях системи подачі повітря і самому корпусі фільтра не було пошкоджень і тріщин, через які може відбуватися підсмоктування брудного повітря в обхід фільтра.

Як зрозуміти що повітряний фільтр пора міняти

Якщо ви ставите собі саме таке питання, то швидше за все термін заміни фільтра вже прострочений і потенційно нашкодили власному двигуну. Тому що зрозуміти, що цю деталь час міняти, можна колись щось уже не в порядку.

Як зрозуміти що повітряний фільтр пора міняти

Основні ознаки проблем із повітряним фільтром такі.

  • Підвищення витрати палива. Пояснення просте - забитий фільтр пропускає менше повітря на камеру згоряння, в результаті палива згоряє більше.
  • Звідси випливає друга ознака – мотор втрачає потужність, не так швидко розганяється, стає менш чуйним та динамічним.
  • Проблеми з паливо-повітряною сумішшю в результаті починають вилазити найнесподіванішими симптомами: мотор працює нерівно, скаче на неодружених, погано запускається. І все це через повітряний фільтр, хоча ви будете грішити на свічки або акумулятор.

Тому до появи таких ознак краще не доводити. Зрештою повітряний фільтр не така вже дорога деталь, щоб намагатися на ній заощадити.

Тут важливо сказати, що не варто намагатися продовжити життя повітряному фільтру. Спроба вибивати його або пропилососити не принесе ніякого ефекту. У забитому фільтрі пил перебуватиме в мікропорах, з яких його вже не дістати. Більше того, своїми діями ви можете порушити конструкцію чи пошкодити структуру фільтрувального паперу. Просто прийміть той факт, що це розхідник і рано чи пізно його час замінити. Причому краще рано, ніж пізно, тому що необґрунтована економія обернеться більшими розтратами.

Коли міняти повітряний фільтр на автомобілі – інтервали заміни

Міняти повітряний фільтр потрібно відповідно до регламенту виробників - автомобіля та самої деталі.

У середньому це кожні 10 000 кілометрів, хоча інтервал може коливатися на 8000 кілометрів для старих автомобілів і до 15 000 кілометрів на машини з подовженими інтервалами заміни.

Якщо ви багато їздите там де курно (наприклад, грунтовими дорогами або працюєте на будівництві), то можна сміливо зменшувати інтервал заміни в 1,5 рази. Наприклад, міняти кожні 5000 кілометрів.

Якщо ви обслуговуєте автомобіль самостійно і регулярно приділяєте йому увагу, то можна міняти фільтр чітко після досягнення зазначених вище інтервалів. Тим більше, що в більшості автомобілів зробити це дуже легко – відклацнув або відкрутив кріплення корпусу фільтра, витяг старий, акуратно встановив новий, закрив, поїхав.

Але на практиці таке однаково відбувається не так часто. Повітряний фільтр змінюють під час планових періодичних ТО – не важливо ви робите це на СТО чи самостійно. Одночасно з ним змінюють моторне масло, масляний фільтр, паливний фільтр, а найчастіше ще й фільтр салону. Інтервал ТО такий самий, як і для повітряного фільтра - коливається від 8 до 15 тисяч кілометрів і може зменшуватися, якщо машина працює у важких умовах.


Що буде якщо не змінювати повітряний фільтр

Частково ми вже відповіли на ці питання вище, але підсумуємо. Якщо не змінювати повітряний фільтр, можна приготуватися до таких наслідків.

  • Рівень витрати палива зростатиме і зросте суттєво – до 150% від номінального.
  • Через неправильну пропорцію паливо-повітряної суміші в камері згоряння може утворюватися нагар, який веде до зношування деталей.
  • Двигун працюватиме нестабільно, запускатиметься через раз, троїтиме на неодружених оборотах.
  • "Задихаючись", двигун намагатиметься через впускний колектор і повітропроводи втягнути в себе повітря - через будь-які доступні "щілини". В результаті в мотор надходитиме неочищене повітря - забруднення швидко стануть абразивом на основі моторного масла і металеві частини шатунно-поршневої групи будуть швидко зношуватися і виходити з ладу.
  • Через проблеми зі згорянням суміші можуть почати працювати з перебоєм свічки запалювання, загориться кнопка Check Engine або інші сигнальні лампи.

Зрештою, двигун може просто перестати запускатися. Але це вже крайній випадок, до якого не варто доводити. Інакше ремонт машини може вилитися у круглу суму. Хоча лише варто було змінити фільтр вчасно.