Крім позначень в’язкості, типу 5W-30, на каністрах мастил часто зустрічаються написи API SJ/CH. Розберемось з тим, що вони означають.
Історія виникнення
Спочатку існувало тільки два класи. Бензиновий позначався буквою S (від слова Service), а дизельний – буквою C (від Commercial). Додатково використовується друга буква, починаючи з А і поки не закінчиться алфавіт, яка деталізує клас. Часто виробники вказують подвійну класифікацію – API SL/CI, наприклад. Тому що мастила підходять для будь-яких моторів.
З 1994 року з’явився клас ILSAC. Свою назву він отримав від Міжнародного комітету по стандартизації і апробації моторних олив (International Lubricant Standartization and Approval Committee). Його створили автовиробники США і Японії, щоб впровадити більш строгі стандарти виробництва олив.
Класи Api по бензину
SA-SH – класи для машин починаючи від 1930-х і до 1996 років, на сайті API ці класи вказані як застарілі. Хоча ви легко знайдете у продажу мастила класів SH, SG і навіть SF. Це легко пояснити – в США ви не знайдете таких старих машин, а у нас вони ще експлуатуються.
SJ – оливи для автомобілів від 2001 і до 2004 року випуску. Цю категорію автоматично отримують всі оливи – вони також підходять для будь-яких моторів, використовуваних раніше.
SL – з 2004-го по 2010-й рік. Стали реакцією на появу турбованих моторів, а також каталізаторів. Забезпечують розширені інтервали заміни.
SM – для машин старше 2010 року.
SN – самий сучасний на сьогодні клас. Відрізняється від SM тим, що такі оливи додатково забезпечують енергозберігаючі властивості, захист від утворень шламів, захист ущільнень. Але найголовніше – їх можливо використовувати разом з біопаливом.
Класи API по дизелю
CA-CG – класи для автомобілів, починаючи від 1930-х і до 1998 років. На сайті API вказані як «застарілі». Оливи класів CF і CG підходять для машин від 1994-го, але не старше 2009 року. Аналогічно з бензиновими, ви можете знайти такі мастила в продажу в Україні, хоча ці класи більше не підтримуються API.
CH-4 – з’явився у 1998-му році і в цьому класі з’явилася цифра «4», що означає чотиритактні мотори. Є заміною всім раннім класам.
CI-4 – запрацював в 2002 році. Для двигунів з системами EGR. Через два роки з'явився клас API CI-4 PLUS – такі мастила ефективніше борються з сажею і відкладеннями.
CJ-4 – з'явився в 2006 році. Відповідь на появу сажових фільтрів і розробку нових систем доочистки вихлопних газів.
CK-4 – найсучасніший на сьогодні клас, для автомобілів старше 2017 року. Особливо ефективні для продовження життя систем доочистки відпрацьованих газів. Мають підвищені анти-окислюючі властивості, збереження масляної плівки навіть при високому тиску і температурі, і захист мотора і його прокладок.
FA-4 – додатковий клас, який майже аналогічний CK-4. Його відмінність в тому, що такі мастила підходять тільки для моторів з суворими обмеженнями викидів парникових газів. І якщо оливи CK-4 є заміною більш раннім класам, то FA-4 – не сумісні з більш старими моторами. Використовувати їх можна лише за рекомендацією автовиробника.
Класи API по ILSAC
Як ми вже сказали, класи ILSAC мають більш суворі вимоги. Серед них:
- Можливість мастила зберігати плівку навіть при високому тиску;
- Енергозберігаючі властивості;
- Забезпечувати фільтрацію навіть, якщо олива холодна;
- Мастило має низьку летучість, знижуючи витрату;
- Мастило містить менше фосфору і бережно відноситься до каталізаторів;
- Знижені характеристики піноутворення.
В класифікації ILSAC на сайті API всі класи від GF-1 до GF-4 вважаються застарілими (для автомобілів від 1994 року до 2010-го).
Клас GF-5 презентували в 2010-му одночасно з API SN. Такі мастила захищають мотори навіть при дуже високих температурах, забезпечують високу економію палива, захищають двигун і його ущільнення. Підходять для моторів, що працюють на біопаливі. Мастила класу GF-5 підвищують інтервал заміни і являються стандартом для нових моторів.
Навіщо автовласнику ця інформація?
Запам’ятати всю цю інформацію важко, та і не потрібно. Тим більше, що класифікація API означає не якісь конкретні характеристики, а відповідність мастил рокам випуску автомобілів. Знання принципів допоможе вам не потрапити в халепу, коли вам намагаються продати «чудове напівсинтетичне мастило з класифікацією API SG/CF». А насправді це продукт для машин середини 90-х. Навіть якщо ви не запам’ятаєте, що для більшості сучасних машин підходять оливи не нижче SL/CI, то класифікацію легко «загуглити» в мережі зі свого смартфона, одразу отримавши потрібну інформацію.
Також наявність логотипу API на каністрі означає, що виробник не пошкодував грошей і не злякався пройти перевірку, щоб отримати сертифікат відповідності одній з самих авторитетних організацій контролю якості продукції.