Що таке термостат і для чого він потрібен на автомобілі

Сучасні автомобілі стають складнішими, а їх запчастини вже не вийде розібрати і зібрати на коліні. Але є запчастини, які так і не змінились. Одна з них – термостат.

Принцип роботи та функціі

Щоб зрозуміти, навіщо потрібний термостат, згадуємо принцип роботи двигуна і те, що найкраще всього йому працюється на робочих температурах в межах 75-95°С. При цьому «на холодну», під час запуску, мотор працює не ефективно. Висновок? Треба допомогти йому швидше прогрітися. Яким чином? Коли мотор функціонує на повну, йому потрібна система охолодження (радіатор, антифриз, помпа, сорочка охолодження двигуна), яка не дозволяє двигуну перегріватися. Але що робити, якщо на старті нам якраз і треба, щоб мотор тимчасово перегрівся та дійшов до потрібної температури? Можливо тимчасово "вимкнути" систему охолодження? Саме це і робить термостат.

Коли ви тільки запустили мотор, термостат перекриває потік охолоджуючої рідини від мотора до радіатора і помпи ( по «великому колу охолодження»). Антифриз крутиться тільки навколо циліндрів і голівки блоку. Рідина нагрівається швидше, мотор теж. Як тільки двигун досягає нижнього порогу робочих температур (зазвичай близько 75°С), клапан термостата поступово починає відкривати потік охолоджуючої рідини по «великому колу». Як правило, термостат налагоджений так, щоб до верхнього порогу робочих температур (близько 95°С), він повністю відкрився.

Типи термостатів

За типом конструкції термостати розділяються на декілька типів. Одноклапанні- це класичні термостати, в яких один клапан відкриває/закриває потрібні патрубки. Двоступінчаті – для систем з високим тиском системи охолодження, коли один клапан не справляється. У них використовуються дві тарілки клапана – спочатку тиск долає малу тарілку, а потім в роботу включається велика і дозволяє повністю відкрити термостат. Двохклапанні термостати використовують різні клапани для різних патрубків. Один відкриває/закриває мале коло охолодження, іший – велике коло. За принципом управління термостати можна поділити на традиційні і електронні. У традиційних за відкриття термостату відповідає термочутливий елемент ( найчастіше – з технічним воском усередині). Все побудовано на фізиці – речовина розширюється і тягне за собою клапан.

У електронних термостатах відкриття регулює датчик та електронний блок управління. Такий термостат налаштований на відкриття на більш високих температурах – вище 100°С. В першу чергу це стало необхідним для зниження рівня шкідливих викидів при прогріванні мотора. І якщо спочатку такі термостати стояли в основному на «заряджених» моторах, типу BMW Alpina, то зараз вони використовуються на цілком «цивільних» машинах,типу Skoda Octavia Tour 1.6 BFQ або Opel Astra G 1.6 Z16XEP.