Що таке ремінь ГРМ, чому він важливий, і що потрібно знати про ремені газоросподільчого механізму

Зізнайтесь, ви не один раз ставили лайки кумедним гіфкам «коли порвався ремінь ГРМ, але не загнуло клапана» в соцмережах? І навіть якщо ні, то напевно чули, що розрив ремня ГРМ – це страшний сон автовласника. В цій статті пропонуємо розібратись чому це правда, а не жарти із соціальних мереж.

що таке ремінь ГРМ

Для чого потрібен пасок ГРМ на автомобілі

Основна функція ременя ГРМ (газорозподільчого механізму) – це синхронізувати роботу коленвала і розпредвалу (або розпредвалів). Саме ремінь ГРМ робить так, щоб клапана і поршні не зіштовхнулись один з одним. Пасок ГРМ знаходиться назовні двигуна, закритий захисним кожухом і огинає різну кількість шківів, в залежності від конструкції двигуна. Як мінімум це натягувач, який гарантує коректну роботу ременя ГРМ. Але в сучасних двигунах, де в обмеженому просторі потрібно впихнути побільше агрегатів, ремінь ГРМ захоплює шківи ще і додаткового обладнання. Частіше всього це водяний насос (він же помпа), який відповідає за охолодження двигуна. Але можуть бути і інші агрегати.

для чого потрібен ремінь ГРМ

І ще трохи теорії. Окрім ременя ГРМ на деяких двигунах може використовуватись ланцюг ГРМ – наприклад, Фіат Добло 1.3 мультіджет або Опель Астра G, з мотором 1.4 Z14XEP. Її переваги – більш міцна і ходить в декілька разів довше. Недолік – в декілька разів дорожча і складніше в установці.

Сам ремінь ГРМ виглядає як гумове кільце певного діаметра, із зубцями на внутрішній поверхні. Незважаючи на те, що на ремені виробником може бути нанесено маркування з напрямком установки, пасок ГРМ не має заданого напрямку обертання – тобто його не можна встановити «задом наперед». Стрілочки важливі для установки по мітках розпредвала і коленвала. Для того, щоб ремінь ГРМ був встановлений правильно і забезпечував коректну роботу двигуна, його потрібно встановити чітко по мітках на самому ремені і на шківах коленвала/розпредвала. От для того, щоб не плутатись з мітками на ремені і малюються стрілочки. Так ми плавно підійшли до питання заміни ременя ГРМ.

Коли замінювати ремінь ГРМ

Чіткої відповіді на це питання немає – кожен автовиробник надає свої особисті рекомендації. Наприклад, ремінь ГРМ Рено Меган 3 1.5 dci потрібно замінювати через 150 000 кілометрів. А ремінь ГРМ у Ford Focus 2 з бензиновим мотором 1.6 літра – 160 000 км або 8 років. І це теж важливий нюанс – іноді для автомобілів з маленькими пробігами ремінь ГРМ потрібно замінювати не по кілометражу, а по віку. Тому що з часом структура ременя руйнується – він просто старіє і може вийти з ладу. Але не у всіх автомобілів інтервал заміни такий довгий. Наприклад, у Hyundai Accent 2008 року 1.4 ремінь ГРМ потрібно починати перевіряти з 60 000 кілометрів і точно замінити на відмітці 90 000. У Шевроле Лачетті з мотором 1.8 F18D3 – через 60 000км.

коли міняти ремінь ГРМ

Тут хочеться надати важливу пораду. Якщо ви купили вживаний автомобіль – то необхідно замінити не тільки всі фільтра, а і пасок ГРМ, при чому разом з усіма роликами/натягувачами і водяним насосом. Бо неможливо встановити, коли вони замінювались, а наслідки виходу з ладу можуть бути дуже серйозними. Відмовитись від цієї заміни можна, тільки якщо у вас є достовірна інформація про ресурси запчастин, якій ви можете довіряти на 100%. Тому що економія може обійтись набагато дорожче.

Що буде, якщо розірветься ремінь ГРМ

Наслідки обриву ременя ГРМ достатньо серйозні. Якщо повернутись до теорії, то буде зрозуміло – одразу після того, як ремінь припиняє синхронізувати роботу розпредвала і коленвала, вони починають обертатись самі по собі. Враховуючи кількість обертів двигуна, за лічені секунди це призводить до того, що поршня і клапана, які зазвичай рухаються так, щоб не пересікатись один з одним, «зустрічаються» в камері згорання. Підсумок – менш міцні клапана деформуються. Це і називається «загнуло клапана». Хоча тільки цими деталями діло не обмежується.

розірвався ремінь ГРМ

Якщо стався розрив ременя ГРМ, то капремонту двигуна вже не уникнути. Якщо порівняти витрати на заміну паска ГРМ, навіть у комплекті з роликами і водяним насосом, то це в десяток разів дешевше, ніж капітальний ремонт двигуна. Попередити таку ситуацію досить легко.

  • Не ігноруйте інтервали заміни автовиробників. Навіть якщо вам і вашому механіку здається, що ремінь «ще побігає», його все ж таки краще замінити.
  • Проводьте огляд ременя ГРМ при кожному ТО. Так ви або ваш механік зможете виявити проблему заздалегідь (наприклад тріщини)
  • Якщо ви експлуатуєте машину інтенсивніше звичайного (відпрацьовуєте в таксі, багато їздите у відрядження на особистому авто і тд) то замінюйте ремінь частіше. Інтенсивна експлуатація призводить до перегріву, а це руйнує структуру.
  • Звертайте увагу на роботу двигуна і ременя. Сторонні звуки або помітне биття можуть свідчити про проблеми з ГРМ.
  • Замінюйте ремінь ГРМ разом з роликами і натягувачами. Більшість виробників запчастин продають всі необхідні запчастини у одному зручному комплекті. Існують також комплекти ГРМ з водяними помпами – їх можна придбати, якщо інтервал заміни ГРМ співпадає з заміною насоса. Або автовиробник рекомендує замінювати все разом.

Рейтинг ременів ГРМ

Спеціалісти нашого магазину рекомендують ремені і комплекти ГРМ трьох ведучих виробників: Dayco, Contitech, Gates. Це компанії, котрі випускають запчастини преміум-якості, які можна прирівняти до оригінальних. Точніше, ці компанії виробляють ремені для багатьох автовиробників для установки на конвеєрі. При чому кількість ременів для заводської комплектації випускається не менша, ніж для вторинного ринку автозапчастин. Ну а те, що в системі ГРМ економити на якості ременів не варто, ми вже пояснили. До речі, всі виробники пропонують комплекти ГРМ з роликами/натягувачами і водяними насосами.

Dayco – американський концерн, який виробляє ремені ГРМ високої якості. В Україні не так гарно відомий, як конкуренти, але це виключно питання маркетингу і розкрути, тому що їх продукція ні в чому не поступається конкурентам. З 2016 року пропонують також підсилені ремені ГРМ з маркуванням Hight Tenacity. Вони мають додатковий зовнішній шар на зубцях, який робить їх більш зносостійкими.

Contitech – один з двох найбільших в світі виробників ременів. Є частиною концерна Continental, який виробляє різні гумові вироби ( наприклад, всім відомі преміальні шини), а також величезну кількість автомобільної електроніки. З 2017 року в ременях ГРМ, які встановлюють на високонавантажених двигунах, використовується технологія посилення складу Synchroforce Carbon.

Gates – разом з Contitech постійно конкурує за 1 місце у світі ременів. Американська корпорація виробляє ремені більше 100 років і їх продукція використовується не тільки в автомобілях, але і в промисловості. До речі, саме Gates на початку 90-х років запропонував готові рішення для заміни всіх компонентів системи ГРМ – ременя і роликів/натягувачів. Сьогодні в їх асортименті є навіть комплекти з термостатами – для тих автомобілів, де термостат являється частиною системи водяного насосу.