Класифікація мастил по ACEA

Якщо ви намагались вибрати мастило по допускам і специфікаціям на каністрі, то ви точно знайомі з абревіатурою ACEA. Але що вона означає і як користуватися тими буквами, які зазвичай стоять за нею?

Що таке ACEA

Історія виникнення

ACEA це скорочення від французького Association des Constracteurs Europeens des Automobiles, тобто Асоціація Європейських Виробників Автомобілів. Організація була створена для лобіювання інтересів автовиробників та розробки єдиних стандартів. Серед них був і мастильний. Щоб мастила отримали сертифікацію по ACEA, необхідно пройти певний перелік лабораторних тестів і досліджень. Проходження контролюється EELQMS (European Engine Lubricant Quality Management System) – організація. яка відповідає за сертифікацію і обирає лабораторії, в котрих дозволяється проводити тести мастил.

Якщо будете шукати інформацію в мережі, то можете натрапити на те, що «останні» стандарти ACEA датуються 2004, 2008 і іншими роками. Важливо: це застаріла інформація, що легко перевіряється безпосередньо на сайті ACEA. Зараз використовується стандарт 2016 року,котрий два роки мав статус «перехідного», щоб всі бажаючі виробники могли адаптувати свої продукти до нових вимог, але тепер вступив в силу. Зазвичай стандарт оновлюється один раз на чотири роки або за необхідності, коли в ЄС запроваджуються нові екологічні стандарти.

Класи по ACEA

В класифікації ACEA існує три класи мастил: А/В, С та Е.

А/В – це мастила для бензинових та дизельних моторів легковиків, а також для легкої комерційної техніки. Раніше класи А і В існували окремо – для бензину і дизпалива. Але з 2004 року їх об’єднали. Також ці мастила називають Hight SAPS – з підвищеним вмістом золи що сульфатується, фосфору, сірки. Кількість цих шкідливих речовин намагаються зменшити, щоб догодити екологічним стандартам.

С – це мастило для автомобілів з системами доочистки відпрацьованих газів. Мастила такого класу подовжують життя каталізатора або сажового фільтру, але використовувати їх потрібно обережно і тільки в тому випадку якщо ці компоненти встановлені на вашому авто. До цього класу відносяться мастила Low SAPS та Mid SAPS. Так як сульфітована зола, сірка та фосфор «знищують» каталізатори та сажові фільтра, то їх концентрація повинна бути меншою.

Е – це мастила для дизельних автомобілів, які використовуються на вантажівках.

Категорії АСЕА

А1/В1 – в стандарті від 2016 року ця категорія була скасована, тому що її вимоги повністю перекривається категорією А5/В5.

А3/В3 – одна з самих розповсюджених та популярних категорій, тому що підходить для більшості моторів. Це мастила стабільної в’язкості не залежно від температури. Якщо виробник автомобіля дозволяє збільшення інтервалу заміни,то ці мастила дають таку можливість.

А3/В4 – мастила, які підходять для типів застосування з категорії А3/В3, але ще підходять для дизельних моторів з прямим вприскуванням палива. Також вони підтримують можливість подовження інтервалу заміни.

А5/В5 – малов’язкі мастила для високо форсованих двигунів. Точно підтримують збільшення інтервалу заміни, але використовувати їх потрібно обережно. Тільки в тому випадку, якщо автовиробник рекомендує саме ці масла.

С1 – мастила з низьким рівнем SAPS, і зниженим показником високотемпературної в’язкості, вони дозволяють економити паливо.

С2 – мастила з середнім рівнем SAPS, та зниженим показником високотемпературної в’язкості, завдяки своїм властивостям дозволяють економити паливо.

С3 – аналогічні з С1, але трохи в’язкіші. Забезпечують стандартну економію палива.

С4 – аналогічні С2, але трохи в’язкіші. Забезпечують стандартну економію палива.

С5 – нова категорія, яка з’явилась в 2016 році. Це мастила з самим низьким рівнем SAPS, і показником високотемпературної в’язкості ще нижчим ніж у С1. Забезпечують серйозну економію палива.

Які питання виникають частіше за все?

Досить часто виникає питання – чи можна замінити продукти категорії А3/В3 на мастила категорії А3/В4? Так, можна, але саме в такій послідовності. Відповідно, в зворотному напрямку міняти мастила не можна – можливо, якщо автовиробник рекомендує А3/В4, то ваш автомобіль потрапляє якраз в ті самі додаткові застосування. Використовувати А5/В5 можна, тільки якщо це рекомендовано автовиробником. З будь-якими мастилами категорії С історія схожа – орієнтуйтесь виключно на рекомендації виробників. І замінювати тут масла однієї категорії на іншу, скоріше за все, не варто. Попри те, що С1 і С3 мають схожі характеристики (як С2 і С4), важко визначити як саме вплине на ваш двигун і витрату палива використання «не рекомендованого мастила». Так само ви ніколи не зможете оцінити його вплив на ресурс каталізатора або сажового фільтра. З одного боку, ви можете отримати зменшення витрати палива, використовуючи менш в’язке мастило, а з іншого ви знизите термін служби каталізатора або сажового фільтра. Тому дотримуватись рекомендацій автовиробників безпечніше за все.