Гальмівні диски – одна з найбільш загадкових автомобільних деталей з точки зору ресурсу. У когось вони ходять більше ніж 100 000 тисяч, а комусь і через 20 000 доводиться замінювати. В цій статті розбираємось з усіма чинниками, які впливають на ресурс гальмівних дисків.
Скільки ходять гальмівні диски
Так який же ресурс у гальмівних дисків і в чому він вимірюється? Ні, це не кілометри і не роки. Стан і ресурс гальмівних дисків можливо виміряти лише в міліметрах їх товщини. Власне, саме цьому не існує чіткої або навіть приблизної рекомендації «коли замінювати диски». Навіть при нормальній їзді різниця може бути від 60 000 до 120 000 кілометрів, то як же можна рекомендувати «заміняти на шістдесяти»? Ви б погодились замінити запчастину вдвічі раніше того, що вона здатна відпрацювати? Зазвичай максимальний ресурс гальмівних дисків знаходиться на відмітці 100+ тисяч. А мінімальний може бути яким завгодно, якщо за кермом «шумахер», в найгіршому сенсі цього слова. Тому вимірювати ресурс дисків в кілометрах не має ніякого сенсу, а таке питання взагалі можна вважати некоректним.
У випадку з товщиною диска кожен виробник автомобіля надає чіткі рекомендації – яка товщина диску була при установці на заводі, і яка товщина може бути мінімальною. Все що знаходиться між цими двома показниками – означає, що диск можна експлуатувати. Але наскільки Вам вистачить цього ресурсу – залежить тільки від Вас. Де знайти ці данні? Є три варіанти. Перший – в керівництві по експлуатації автомобіля. Другий – в інтернеті. Третій – зазвичай показники нанесені на самому диску, але ця інформація не завжди вірна для неоригінальних дисків. Наприклад, на гальмівних дисках для Ланцер 9, нанесено мінімальний розмір 24,4 мм, а товщина оригінального диску 26 міліметрів.
Як виміряти знос гальмівного диску
Для визначення товщини диску необхідно зняти колесо – інакше до цього вузла просто не дістатись. Після цього товщину диска можливо виміряти штангенциркулем або іншим вимірювальним пристроєм, який вимірює з точністю до 0,1 мм. Така точність необхідна, тому що в середньому ресурс диску вимірюється 2 міліметрами. Наприклад, 24 мм – товщина нового диску, а 22 міліметра – це диск, який підлягає заміні. Тому плюс-мінус міліметр тут не спрацює.
Ось декілька прикладів товщини передніх гальмівних дисків для найпопулярніших моделей вживаних автомобілів в Україні. У гальмівних дисків Пасат Б5: первинна товщина 25 міліметрів а мінімально допустима 23 мм. Для Опель Астра G: 24 і відповідно 21 міліметр. Для Daewoo Lanos: 20 і 17 міліметрів. Для Рено Меган 3: 25 та 23 мм. Для гальмівних дисків Шевролє Лачеті: 24 і 22 міліметри. Визначити скільки ще проходять диски після вимірювання відносно просто. Якщо за 40 000 кілометрів у вас стерся 1 міліметр товщини запчастини, це означає що плюс-мінус стільки ж вони ще і відпрацюють. Але пам’ятайте, що на ресурс дисків можуть впливати декілька факторів. По-перше, стиль водіння. Чим різкіше гальмування, тим менше ходять диски. По-друге, режим їзди. Наприклад, якщо ви зміните місце проживання,і тепер на вашому шляху буде більше ділянок із світлофорами,зупинками та гальмуванням, то і ваші диски почнуть зношуватись швидше. По-третє, колодки. Склад фрикційної суміші колодок відрізняється у кожного виробника і є дуже «зубчасті» колодки, які буквально з’їдають диски. Тому дуже важливо почитати відгуки перед купівлею. Ну і звичайно не останню роль відіграють якість матеріалу, з якого виготовлено диск і його конструкція (вентильовані, не вентильовані і тд.)
Чому товщина дисків так важлива? Тому що це деталь, яка нагрівається – вона відводить тепло всім своїм корпусом. І якщо металу стає мало (а 2 з 20 міліметрів – це вже 10% всієї маси), то диски перегріваються і деформуються, аж до появи тріщин. Тому їздити на дисках товщиною 3-5 міліметрів, фотографії яких можна знати в соціальних мережах з жартівливими коментаріями «ще побігають» - це саме справжнє самогубство. Хіба що ви їздите тільки по селу зі швидкістю не більше 30-40 км/годину.
Повернемось до товщини диска і її виміру. Є нюанс в тому, що звичайного штангенциркуля може виявитись недостатньо. Справа в тому, що гальмівні колодки притискаються до диску не по всій його ширині. В результаті там, де контакту немає, на диску можуть утворюватися бурти, які відчуваються при торканні диску подушечками пальців. Якщо буртик заважає вам виміряти диск, є два варіанти. Перший – знайти штангенциркуль з лапками в формі букви С, які призначені для таких ситуацій. Другий – і це лайфхак – просто використайте дві підкладки з рівними краями, які виступатимуть за буртик. Спочатку виміряйте товщину диска з підкладками, потім товщину підкладок і проведіть віднімання з більшого меншого.
Проточка гальмівних дисків
Але що ж робити з буртиком? Чи не заважатиме він новим гальмівним колодкам? Чіткого дослідження, яке б доводило, заважає чи ні – не існує. Саме цьому з’явилась послуга так званої проточки дисків – коли вживаний диск проточують так, щоб зробити його поверхню максимально рівною. Навіщо іще це роблять? З часом поверхня диску в результаті зносу стає нерівномірною. І коли ви замінюєте колодки (а вони служать в рази менше дисків), то ідеально рівна поверхня колодок починає притиратися до нерівних дисків. В результаті частина колодки зношується набагато швидше, доки не притруться. До того ж ви відчуваєте дискомфорт при гальмуванні. Ці проблеми усуваються проточкою дисків.
Так чи варто проводити цю операцію? Її необхідність визначають в кожному окремому випадку, в залежності від стану дисків. Якщо у вас залишилось менше 0,5 міліметрів до заміни, очевидно, що це буде не саме вірне рішення. У разі рекомендації проточки дисків після кожної заміни гальмівних колодок, подумайте – якщо диски не мають сильних нерівностей, то навіщо піддавати їх зайвий раз обробці? Важливий нюанс – проточувати диски краще все-таки не знімаючи з маточини, а це можуть зробити тільки автосервіси із спеціальним устаткуванням. Якщо зняти і проточити диски на верстаті то можуть бути проблеми з биттям при гальмуванні.
Як визначити необхідність заміни
Про те, що вам точно потрібно перевірити стан гальмівних дисків, говорять декілька факторів.
- Шум і вібрація.
- Автомобіль «веде» в сторону.
- Збільшення гальмівного шляху.
- Полегшення педалі.
- Биття дисків
- Зниження рівня гальмівної рідини.
Такі ефекти з’являються частіше за все тоді, коли диск вже серйозно зношений або навіть деформований. Якщо ви контролюєте товщину і вчасно замінюєте диски, то описані вище проблеми у вас навряд чи з’являться.
Висновок
По суті, ресурс роботи гальмівного диску завжди залежить від вас. Від того як і де ви їздите, або які диски і колодки ви купили. Також від того як ви стежите за своїм авто. Тому при уважному відношенні ваші диски проходять і сотню тисяч кілометрів.